Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Metoder

Metodevalg

Det nye i dagtilbudsloven og i bekendtgørelsen
De nye regler hviler på den danske dagtilbudstradition. Det centrale er blandt andet:

  • et fælles pædagogisk grundlag med en række centrale elementer, eksempelvis leg, børnefællesskaber og et bredt læringsbegreb. Dette grundlag udgør forståelsen for og tilgangen til arbejdet med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i dagtilbud
  • etableringen af et pædagogisk læringsmiljø hele dagen, for eksempel i rutinesituationer, planlagte aktiviteter og børneinitieret leg
  • beskrivelser af de seks læreplanstemaer samt nye, brede pædagogiske mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring
  • at den pædagogiske læreplan skal forholde sig til børn i udsatte positioner, forældresamarbejde om børns læring, sammenhængen til børnehaveklassen og samarbejdet med det omkringliggende samfund
  • etableringen af en evalueringskultur i dagtilbud.

 

Vi arbejder yderligere med:

  • Icdp
  • Rutinepædagogik
  • Læreplaner
  • Trivselsskemaer
  • Læringsmiljø
  • arbejdsmiljø
  • Pædagogisk Tilsyn
  • Samarbejde med skolen