De første uger

De første par uger du starter i vuggestue eller børnehave, er det vigtigt at du og dit barn bliver trygge i at gå i institution. Der vil være en fast voksen der indkører dit barn, den første uge til fjorten dage. Du er velkommen til at komme på besøg inden, og få en rundvisning, hører om hverdagen og hilse på personalet på stuen. Her kan I fornemme miljøet.

Vi anbefaler 2-5 dages til indkøring af dit barn. Går det nemt og hurtigt i starten, og dit barn falder godt til, giver vi dig som forældre et kærligt skub, til en kop kaffe i alrummet eller komme tilbage om en time. Det kan være svært, at aflevere sit barn et nyt sted, men vi har mange års erfaring med indkøring af dit barn. Vil dit barn være ked af det over en længere periode, tager vi selvfølgelig den tid det tager. Du skal regne med at deltage i cirka en lille uge, hvorefter dit barn skal prøve at være alene, eller prøve at sove i institutionen.

Du skal være forberedt på,  der kan være sygdomme efter kort opstart i især i vuggestuen. Det er helt normalt. Vi ringer selvfølgelig hvis dit barn er ked af det over en længere periode, det er vigtigt for os med et godt samarbejde med jer forældre, da det giver den bedste start. Vi anbefaler, man tager det stille og roligt derhjemme i starten, og ikke så mange aktiviteter derhjemme. Vi anbefaler også korte dage den første måned, hvis dette er muligt, eller man kan aflevere senere. Forsøg at være tydelig i dit kropssprog når du aflevere og henter, så barnet kan mærke du ikke er urolig.

Det er helt ok hvis dit barn reagerer på nye omgivelser, og det kan have en periode hvor det drømmer mere om natten, eller har brug for jer ekstra.